Wie ik ben

Het was een hele zoektocht...

...om te ontdekken wie ik ben. Een weg vol hobbels. Herken je dat, die zoektocht naar jezelf? Naar wie je bent, wat je wilt en hoe je daar uiting aan kan geven? Ik moet zeggen dat ik nog steeds aan het leren ben over mezelf. Niet uit noodzaak, maar vanuit wil en plezier. En inmiddels ben ik blij met wie ik ben en geniet ik daarvan.

Ik ben studentencoach. Ik werk graag met het gedachtegoed van hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. Het zijn manieren om naar jezelf te kijken waar ik me in verdiep. Ik geniet van (nieuwe) mensen leren kennen. Ik ben nieuwsgierig, eigenwijs, zorgvuldig, aandachtig en creatief. Ik hou van verhalen: lezen, kijken of luisteren. Wandelen vind ik heerlijk en doe ik veel met vriendinnen. Hardlopen doe ik alleen en het liefst in de natuur. Ik hou van creëren.

En ik voer graag een goed gesprek. Iemand zei eens tegen mij: 'Een luchtig gesprek met jou zit er niet vaak in. Al gauw gaan we de diepte in en dat is ook wel heel mooi.'

Een stukje van mijn verhaal

Ik heb een passie voor studenten en het onderwijs.

Door mijn jarenlange werkervaring op de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) heb ik ervaring met onderzoek, begeleiding, lesgeven en de diverse processen in het hoger onderwijs. Vanaf dag één ervaar ik een sterke affiniteit met studenten, en daarom besloot ik in 2017 om de opleiding tot Master Coach bij het Europees Instituut te volgen. Daarmee begon ook direct mijn begeleiding van studenten. De raakvlakken die ik heb met studenten komen niet uit de lucht vallen, die hebben natuurlijk alles te maken met mijn eigen weg.

Juist mijn eigen fijne en minder fijne ervaringen met school en studeren, maken dat ik intens betrokken ben bij studenten. Ik weet inmiddels wat écht leren en ontwikkelen is voor mij, en ik gun iedereen die prachtige ervaring voor zichzelf, als persoon én als startende professional. Daarbij ben ik niet op zoek naar wat er mís is, maar zoek ik naar wat zich in jou wil ontwikkelen.

Mijn weg

“Na veel omzwervingen in scholing en banen deed ik pas op latere leeftijd een opleiding die écht bij me paste: de Master Coach opleiding bij het Europees Instituut. Mijn trainer zei ‘voor dit vak ben jij geboren!’ Maar voor het zover was had ik nogal wat hobbels te nemen en leerde ik een hele hoop over mezelf.”

Gerdien Smit

Ik ben (toch niet) gek – over hoe ik ontdekte dat ik hoogsensitief ben

Ik was begin twintig toen ik weer eens ‘stiekem’ googelde op klachten, gevoelens en gedachten die ik had. Het was een serieuze overtuiging in mij dat ik dacht dat er echt iets grondig mis was met mij, dat ik raar, gek was. Ik huilde veel, ik kon weinig hebben en ik was niet weerbaar. In veel psychologische diagnoses die ik tegenkwam op internet herkende ik wel iets, maar het was nooit helemaal een match. Tot ik het lijstje van Elaine Aron op internet tegenkwam, met de 23 punten. Ik geloof dat ik op 22 punten ja klikte. Ik herkende me dus volledig in de term hoogsensitiviteit. Alleen… wat moest ik ermee? Dus ik schoof het opzij. Het waren de jaren ’90, hoogsensitiviteit was nog lang niet zo bekend als nu. Inmiddels weet ik ook dat de lijst van Aron vooral laat zien hoe overspannen je eigenlijk bent 😉, vandaar dat ik er ook niet zoveel mee kon.

Jaren later, ik was inmiddels voor de tweede keer moeder geworden en mijn leven voelde intensief, kwam ik weer tijdens een google sessie (echt, het werkt therapeutisch om af en toe te googelen 😉) op hoogsensitiviteit uit. Maar dit keer ontdekte ik de site van een coach, Annek Tol. En dat zette me aan het denken, er waren blijkbaar mensen die iets déden met hoogsensitief zijn! Wat dan? Hoe dan? Ik werd enorm nieuwsgierig en daar begon mijn reis van positieve zelfontdekkingen. Het is moeilijk te beschrijven wat er met mij én mijn omgeving gebeurde in die 1,5 jaar dat ik gecoacht werd door Annek. Maar dat het helend en levens veranderend was is een feit. Ik ontdekte waarom ik het zo moeilijk vind om iemand lang in de ogen aan te kijken. Ik ontdekte waarom ik soms in zo’n andere dimensie leek te leven als klasgenootjes, medestudenten, vrienden, kennissen en collega’s… doordat ik zo vaak vanuit mijn enorme rechtvaardigheidsgevoel reageerde en acteerde. Ik snapte steeds beter waarom ik soms zo kattig, huilerig en lelijk werd terwijl dat niet per se bij mijn karakter past. Dat bleek overprikkeling te zijn. Ik kreeg meer en meer inzicht in mijn relaties en wat sommige zo energie slopend maakten omdat ik veel te veel gaf van mezelf. Ik leerde voelen wat ik wil en welke omgevingen bij mij passen. Ik leerde liefhebben, mezelf liefhebben. En het mooiste is… ik ben dus toch niet gek.

Ik kan nog heel lang doorgaan met voorbeelden geven en ervaringen delen. Er zijn in de jaren erna en soms nóg, zo ontiegelijk veel inzichten gekomen door het bekijken van mezelf via de bril van hoogsensitiviteit, die mij hielpen om mezelf te leren kennen en waardoor ik kon groeien. En ik had wel gewild dat ik ze veel eerder had geweten, vooral tijdens mijn middelbare schoolperiode en de hbo-tijd daarna. Ik had dan kunnen leren om keuzes te maken die echt bij mij passen. Dé reden dat ik graag met studenten werk, de inzichten die tijdens coaching op hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid naar boven komen, helpen je voor de rest van je (werkende) leven! Het is zo’n geschenk om daar al in een vroege levensfase mee bezig te zijn. Juist als student sta je open om te leren en ben je flexibel om te veranderen in gedrag.

Ik ben (toch niet) dom – over hoe het inzicht in de kenmerken van hoogbegaafdheid mijn ontwikkeling een boost gaf

Doordat ik mijn oudste dochter zag ontwikkelen op school, en mij kleine dingetjes opvielen, ben ik in aanraking gekomen met hoogbegaafdheid. Ze is leergierig en nieuwsgierig, maar leek toch drempels te hebben voor het aangaan van nieuwe dingen. Nieuwsgierig en onderzoekend als ik ben, probeerde ik haar meer en meer te leren kennen en echt te begrijpen hoe zij in elkaar zat. Om daarmee zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten in opvoeding en onderwijs. Ik herkende veel van mijzelf, en mijn eigen onderwijstijd is niet altijd makkelijk geweest.

Met een aantal mensen om mij heen besprak ik opvoedperikelen, ontwikkelingen van mijn kinderen. Een aantal ervaringen kort na elkaar maakten dat ik mij verdiepte in hoogbegaafdheid en waardoor ik vrij plotseling ook weer heel anders naar mezelf ging kijken. Want de overtuiging ‘ik ben gek’ was inmiddels dan wel verdwenen, de overtuiging ‘ik ben dom’ sluimerde nog steeds. Het vwo heb ik tot de 5egehaald, daarna lukte het me niet meer, ik moest ontzettend veel en hard leren en haalde steeds meer onvoldoendes. Ik gaf het op. Een vrij grote bevestiging voor mij dat ik toch echt niet zo slim was, maar dom. Nogal een fixed mindset (deze term bespreken we nog wel in coaching 😉). Mijn dromen liet ik in duigen vallen, ik kon niet naar de universiteit om advocaat of psycholoog te worden (waar ik stiekem van droomde), zo had ik besloten. Maar in mijn gesprekken met anderen over mijn kinderen werd ook ík in een ander daglicht gezet. Een bijzondere ervaring. Dat ik het tot 5 vwo had gehaald met voornamelijk zelfstudie omdat ik vaak geen bal snapte van de uitleg van docenten, was voor mij namelijk een teken van domheid, maar werd door mijn omgeving toch echt anders uitgelegd.

En zo begon mijn reis met het gedachtegoed van hoogbegaafdheid en het ombuigen van de overtuiging ‘ik ben dom’. Een andere bril waardoor ik mezelf ging bekijken. Ik heb veel geleerd door een psycho-educatief traject aan de hand van het Delphi-model. Ook mijn kinderen waren en zijn nog altijd een spiegel en leren mij veel over mijzelf. Door met de bril van het Delphi model naar mezelf te kijken ontdekte ik dat ik anders denk. Niet dom… maar ánders. Voor mij is context belangrijk, het waarom, ik moet dingen weten, snappen, begrijpen. Holistisch denken ook wel genoemd. Ik ben procesgevoelig en de vele vragen die ik heb zijn niet dom zoals ik altijd dacht, maar geven een heel ander perspectief weer. Ook heb ik beelden nodig, en doorleef ik wat ik lees of hoor om het me eigen te maken en te begrijpen. Inmiddels geniet ik van deze manier van denken van mezelf, en gebruik ik het graag in mijn coaching.

Jouw weg

Wil jij ook jouw oordelen over jezelf omzetten in helpende gedachtes? Ga dan voor een gratis kennismakingsgesprek, ik help je hier graag bij.